Hoe werkt een stoomkoker, en wat zijn de gezondheidsvoordelen

Een stoomkoker kun je gebruiken om te koken met stoom. Dit is een goed alternatief voor het gewone gaar koken met kokend water. Stomen is een gezonde manier om je eten te bereiden. In een stoomkoker worden de ingrediënten van je maaltijd gaar, doordat ze verhit worden met de damp van heet water dat onderin de stoomkoker kookt zonder de ingrediënten te raken.

Gebruik stoomkoker gezond?

Eten bereiden met een stoomkoker is heel erg gezond. Dit komt omdat vitamines en mineralen in de ingrediënten van je maaltijd beter behouden blijven wanneer je het eten gaar stoomt in plaats van in kokend water. Normaal gesproken lossen veel voedingsstoffen en mineralen op in warm water. Wanneer je je eten in kokend water kookt, zullen de in het water opgeloste voedingsstoffen en mineralen weggegooid worden wanneer je het water afgiet. Daarnaast wordt bij het gebruik van een stoomkoker geen olie of vet gebruikt bij het garen van je maaltijd. Dit maakt het gebruik van een stoomkoker ook goed voor wanneer je graag wilt afvallen.

Hoe gebruik je een stoomkoker?

Een stoomkoker is heel eenvoudig te gebruiken. In het stoommandje doe je water. Dit water gaat koken waardoor je stoom zult krijgen. In de pan zelf doe je de ingrediënten die je wilt gaan stomen. Als je wilt dat je eten gelijktijdig klaar is, dan is het handig om je ingrediënten qua formaat goed op elkaar af te stemmen. Aardappels duren bijvoorbeeld langer dan veel vleessoorten, daarom is het verstandig om de aardappels in kleinere stukjes te snijden.

De ideale stoomstand voor de stoomkoker is tussen de 80 en 90 graden Celsius. Als je twijfelt tussen de verschillende opties kan je op deze pagina over stoomkokers alle nodige info én enkele kooptips vinden. Op alle toestellen uit deze lijst kan je de temperatuur beheren, wat maakt dat je te hoge temperaturen die voedingsstoffen vernietigen kan vermijden.

Welke ingrediënten in de stoomkoker?

Je kunt van alles in de stoomkoker klaarmaken. Je kunt eten klaarmaken als groenten, rijst en aardappels, maar ook vlees, vis en zelfs schelpdieren. Daarnaast kun je naast water ook bouillon of wijn gebruiken om mee te stomen voor een extra smaak aan je maaltijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You May Also Like