Wat voor producten je ook verkoopt: het is van cruciaal belang dat klanten vanaf het moment dat ze op je website terecht komen zo min mogelijk weerstand ondervinden bij het daadwerkelijk kopen van het product. Enige vorm van weerstand, zoals het niet makkelijk kunnen vinden van producten of een trage website, kunnen er al snel voor zorgen dat klanten van de koop in een nieuwe winkel afzien, en teruggaan naar de winkel waar ze altijd hun spullen kopen. Gelukkig kan jij ze hier goed helpen, bijvoorbeeld door het gebruik van faceted search: lees hier hoe je dit het best doet!
Het belang van een goede zoekmachine
In de weerstand die klanten ervaren op websites komt een gebrekkige zoekmachine het vaakst naar voren. Klanten vinden het enorm onhandig als zij niet gemakkelijk bij de producten kunnen komen waar ze naar op zoek zijn, en kunnen weinig met je website als ze producten onderling lastig kunnen vergelijken. Een slimme zoekmachine kan hierbij helpen, doordat dit soort zoekmachines zijn gericht op het verbeteren van gebruiksgemak voor klanten. HIerdoor worden alle mogelijke barrières die zij kunnen ervaren bij het shoppen al snel weggenomen! Een goede zoekmachine vindt je bijvoorbeeld bij Bigshopper.
Hoe werkt een goede zoekmachine?
Je zult je dan wel afvragen hoe een goede zoekmachine dit bereikt. Het voornaamste verschil zit hem vaak in de kleine dingetjes die een zoekmachine nét anders doet, door bijvoorbeeld goede voorspellingen voor zoekopdrachten te geven of door uitgebreide filters te hebben. De kernfunctie van een zoekmachine is namelijk altijd hetzelfde en weinig ingewikkeld, waardoor hier amper veranderingen in zullen zitten. Er zijn vaak ontzettend veel tools in betere zoekmachines verwerkt, waar zowel jij als je klanten veel baat bij kunnen hebben. Dat betekent dat dit al snel een waardevolle investering kan zijn voor jouw e-commerce website, onafhankelijk van de producten die jij verkoopt.
Handige functies en andere voordelen
Hoe zien deze handige functies er dan precies uit? Dat is afhankelijk van de zoekmachine, maar er zijn vaak een paar overeenkomsten. Zo kun je als eigenaar van de website minuscule aanpassingen maken in de resultaten die een zoekmachine toont aan klanten. Hiermee kun je bijvoorbeeld de producten waar voor jou het meest marge opzit hoger laten vertonen in de lijst, wat de kans dat de klant dit product koopt aanzienlijk vergroot. Ook is het mogelijk om bepaalde uitgelichte items, bijvoorbeeld producten waar korting op zit, duidelijker te vertonen, wat ook de kans van aanschaf kan vergroten. Veel van deze aanpassingen lijken miniem en weinig effectief, maar dit moet je niet onderschatten: het is niet voor niets dat alle grote bedrijven enorm veel aandacht en tijd in hun zoekmachines steken!